کرج

چهارنبوت

شنبه تا پنج شنبه : 16 الی 20:30

جمعه :تعطیلیم

وبلاگ

ماده ۲۵ قانون ثبت اسناد و املاک

مجید صحرایی | ماده ۲۵ قانون ثبت اسناد و املاک
Ratings
(5)

 

ماده ۲۵ قانون ثبت اسناد و املاک

 

ماده ۲۵ قانون ثبت الحاقی مصوب ۱۳۵۱/۱۰/۱۸ مقرر داشته  است که حدود صلاحیت و وظایف هيئت نظارت بدین قرار است:

۱-  هرگاه در اجرای مقررات ماده ۱۱ از جهت پذیرفتن تقاضای ثبت اختلافی بین اشخاص و اداره ثبت واقع شود یا اشتباهی تولید گردد و یا در تصرف اشخاص تزاحم و تعارض باشد رفع اختلاف و تعیین تکلیف و یا ابطال و یا اصلاح درخواست ثبت با هیئت نظارت است هرگاه هیئت نظارت تشخیص دهد که در جریان مقدماتی ثبت املاک شتباه موثر واقع شده آن اشتباه و همچنین عملیات بعدی که اشتباه مزبور در آن موثر بوده ابطال و جریان ثبت طبق مقررات جدید یا تکمیل یا اصلاح می‌گردد .

2 -هرگاه موقع ثبت ملک و یا ثبت انتقالات بعدی صرفاً به علت عدم توجه و دقت نویسنده سند مالکیت و یا دفتر املاک اشتباه قلمی رخ دهد و همچنین در صورتی که ثبت دفتر املاک مخالف یا مخالف یا مغایر سند رسمی یا حکم نهایی دادگاه باشد هیئت نظارت پس از رسیدگی و احراز وقوع اشتباه دستور اصلاح ثبت دفتر املاک و سند مالکیت را صادر خواهد کرد.

3 - اشتباهاتی که قبل از ثبت ملک در جریان عملیات مقدماتی ثبت پیش آمده و موقع ثبت ملک در دفتر املاک مورد توجه قرار نگرفته بعداً اداره ثبت به آن متوجه گردد در هیأت نظارت مطرح میشود و در صورتی که پس از رسیدگی وقوع اشتباه محرز و مسلم تشخیص گردد و اصلاح اشتباه به حق کسی خلل نرساند هیأت نظارت دستور رفع اشتباه و اصلاح آن را صادر مینماید و در صورتی که اصلاح مزبور خللی به حق کسی برساند به شخص ذی نفع اخطار میکند که میتواند به دادگاه مراجعه نماید و اداره ثبت دستور رفع اشتباه یا اصلاح آن را پس از تعیین تکلیف نهایی در دادگاه صادر خواهد نمود.

4 - رسیدگی به تعارض در اسناد مالکیت کلاً یا بعضاً خواه نسبت به اصل ملک خواه نسبت به حدود و حقوق ارتفاقی آن با هیأت نظارت است.

5 - رسیدگی و رفع اشتباهی که در عملیات تفکیکی رخ دهد و منتج به انتقال رسمی یا ثبت دفتر املاک شود با هیأت نظارت است مشروط بر اینکه رفع اشتباه مزبور خللی به حق کسی نرساند.

6- هرگاه در طرز تنظیم اسناد و تطبیق مفاد آنها با قوانین اشکال یا اشتباهی پیش آید رفع اشکال و اشتباه و صدور دستور لازم با هیأت نظارت خواهد بود. رسیدگی به اعتراضات اشخاص نسبت به نظریه رئیس ثبت در مورد تخلفات و اشتباهات اجرایی با هیأت نظارت است.

تبصره -۱ در مواردی که بر حسب تشخیص هیأت نظارت مقرر شود که آگهی های نوبتی تجدید گردد ظرف سی روز از تاریخ انتشار آگهی مجدد که فقط یک نوبت خواهد بود معترضین حق اعتراض خواهند داشت.

تبصره -۲ در صورتی که اشتباه از طرف درخواست کننده ثبت باشد هزینه تجدید عملیات ثبت به طریقی که در آیین نامه تعیین خواهد شد به عهده درخواست کننده خواهد بود.

 تبصره - ۳ رسیدگی هیأت نظارت در موارد مذکور در بندهای یک و دو این ماده تا وقتی است که ملک در دفتر املاک به ثبت نرسیده باشد.

تبصره - ۴ آراء هیأت نظارت فقط در مورد بندهای یک و پنج و هفت این ماده بر اثر شكايت ذي نفع قابل تجدیدنظر در شورای عالی ثبت خواهد بود ولی مدیرکل ثبت به منظور ایجاد وحدت رویه در مواردی که آراء هیأتهای نظارت متناقض و یا خلاف قانون صادر شده باشد موضوع را برای رسیدگی و اعلام نظر به شورای عالی ثبت ارجاع مینماید و در صورتی که رأی هیأت نظارت به موقع اجرا گذارده نشده باشد طبق نظر شورای عالی ثبت به موقع اجرا گذارده میشود در مورد ایجاد وحدت رویه نظر شورای عالی ثبت برای هیأتهای نظارت لازم الاتباع خواهد بود.

تبصره -۵ در مورد بندهای یک و پنج و هفت رأی هیأت نظارت برای اطلاع ذینفع به مدت بیست روز در تابلوی اعلانات ثبت محل الصاق و سپس به موقع اجرا گذاشته می شود.

وصول شکایت از ناحیه ذینفع چنانچه قبل از اجرای رأی باشد اجرای رأی را موقوف مینماید و رسیدگی و تعیین تکلیف با شورای عالی ثبت خواهد بود هرگاه شورای عالی ثبت در تجدید رسیدگی رأی هیأت نظارت را تأیید نماید.

 

 

شاید خواندن این مطالب برای شما مفید باشد:مجید صحرایی

 

1 - ماده ۲۵ قانون ثبت اسناد و املاک

2 - مختصر تاریخچه ثبت اسناد و املاک در ایران

3 - آقای صحرایی | وکیل در کرج

4 - مجید صحرایی | بهترین وکیل املاک کرج

5 - وکیل آقا در کرج

9 - وبلاگ

 

 

 

 

 


 

مشاوره تخصصی دعاوی ملکی و ثبتی

با مجید صحرایی، وکیل پایه یک

 

تماس با ما

 

# مجید صحرایی       # وکیل مجید صحرائی       # وکیل در کرج       # مجید صحرائی وکیل   # ماده ۲۵ قانون ثبت اسناد و املاک

 

ماده ۲۵ قانون ثبت الحاقی, ماده ۲۵ قانون ثبت اسناد و املاک, مجید صحرایی

مجید صحرایی

بیش از دو دهه تجربه خدمات وکالت و مشاوره حقوقی در استان تهران و البرز