کرج

چهارنبوت

شنبه تا پنج شنبه : 16 الی 20:30

جمعه :تعطیلیم

وبلاگ

مختصر تاریخچه ثبت اسناد و املاک در ایران

تاریخچه ثبت اسناد و املاک در ایران
Ratings
(7)

به نام خدا

مختصر تاریخچه ثبت اسناد و املاک در ایران

 

دوستان سوالی پرسیدن در خصوص پیشینه ثبت اسناد و املاک ،  بنده خواستم  توضیحی  در این مورد عرض کنم باید بدونیم که حقوق ثبت از ابتکارات جدید نیست و اساتید   تاریخچه این علم را  به  ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد نیز نسبت داده‌اند و تاریخ ثبت اسناد و تعهدات  به تاریخ ابداع خط و رواج آن در جوامع بشری برمی‌گردد . آنچه که مسلم است مبنای این علم با ثبت اطلاعات املاک برای وصول مالیات و حقوق دیوانی پایه ریزی شده بوده که با سیر تکاملی به حقوق ثبت منجر گردیده است .

و اهداف آن نیز منتزع  و مشخص گردیده کما اینکه داریوش جهت گرفتن مالیات از جمهوری های   یونان در آسیای صغیر دستور داد اراضی مزروعی را ممیزی و با قید مساحت و اضلاع در دفاتر ثبت کنند .  در دوران حکومت مغول در هر شهری قضاوتخانه تشکیل شده بود که امانات مردم را قبول و در دفاتر مخصوص ثبت می‌کردند. همچنین در عهد پادشاهان صفوی برای رسیدگی به امور مردم مرجعی به نام صدر دیوانخانه وجود داشت که یک نفر قاضی شرع به حل و فصل دعاوی و مرافعات مردم می‌پرداخت و کار معاملات و تنظیم  اسناد عقدنامه‌ها و طلاقنامه‌ها نیز رسیدگی و اسناد معاملات را مهر و امضا می‌کردند و در دفتر مخصوص ثبت می‌کردند در سده های  اخیر نیز به خصوص در شهرهای بزرگ و  شهرهای  کوچک و حتی در بسیاری از  روستاها ، افراد مذهبی و روحانیون مرجع انجام معاملات عموم مردم  بوده‌اند و دفتری به نام دفتر شرعیات  داشتند  و خلاصه‌ای از معاملات را که نزد آنها انجام شده بود ، در دفتر مزبور ثبت  می‌نمودند و اشخاصی هم که معاملات را انجام می‌دادند و همچنین شهود در قسمت مربوط به خود آن دفاتر را مهر می‌نمودند .

 

شاید خواندن این مطالب برای شما مفید باشد:مجید صحرایی

 

1 - ماده ۲۵ قانون ثبت اسناد و املاک

2 - مختصر تاریخچه ثبت اسناد و املاک در ایران

3 - آقای صحرایی | وکیل در کرج

4 - مجید صحرایی | بهترین وکیل املاک کرج

5 - وکیل آقا در کرج

9 - وبلاگ

 

 

 

اما با تصویب قوانین و مقررات ثبت در اوایل قرن سیزدهم هجری شمسی روند ثبت املاک به نوعی ساماندهی و قانونمند گردید . در سال ۱۳۰۲ قانون ثبت تصویب شد که ماده ۱ این قانون وظایف اداره ثبت را بدین شرح بیان نموده است داره کل ثبت اسناد و املاک برای دو مقصود تشکیل می‌شود اول ثبت ملک تا اینکه مالکین و حقوق حقوق گردد نسبت به آنها تعیین و محفوظ گردد دوم ثبت اسناد برای اینکه اسناد رسماً دارای اعتبار شوند . 
متعاقبا با تصویب قانون ثبت اسناد و املاک در سال ۱۳۱۰ وضعیت سبز در کشور ما شکل منسجم تری به خود گرفت . که در حال حاضر نیز همین قانون با الحاقات و اصلاحات بسیار در سنوات بعد در حال اجرا می باشد.

به طور کلی هدف از تدوین حقوق ثبت را به اجمال می‌توان بدین نحو تعریف نمود :   تثبیت مالکیت مشروع اشخاص ، تنظیم روابط اقتصادی ، حقوقی ، اجتماعی و اعتبار بخشیدن به معاملات و تعهدات و قرارداد‌ها و اقرارها به منظور پیشگیری از اختلافات 

 

# ثبت اسناد         # مختصر تاریخچه ثبت اسناد و املاک در ایران        # وکیل مجید صحرائی

# مجید صحرایی         # وکیل در کرج        # وکیل ثبت اسناد            # وکیل ملکی در کرج

 

تاریخچه ثبت اسناد

مجید صحرایی

بیش از دو دهه تجربه خدمات وکالت و مشاوره حقوقی در استان تهران و البرز